امير سياري درباره احتمال سفرهايي از سوي نيروي دريايي ارتش به کشورهاي آمريکاي لاتين و قاره افريقا نيز گفت: فعلا اين سفرها در اطراف منطقه است اما اگر جا داشته باشد، ممکن است به فراتر از منطقه نيز انجام شود.

به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق به نقل از ايرنا، امير حبيب الله سياري  فرمانده نيروي دريايي ارتش گفت: حضور ناوهاي ايراني در آب هاي بين المللي نشان داد که جمهوري اسلامي ايران و نيروي دريايي توانسته است تحريم را به فرصت تبديل کند و امروز اين امر در نيروي دريايي و صنايع دريايي بيش از پيش نمايان است.
سياري با اشاره به تاثير مثبت و گسترده سفر ناوهاي نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران بر روابط خارجي ايران با کشورهاي جهان، افزود: ما با سوريه در همه ابعاد رابطه داشته ايم اما در بحث دريايي اندک بود که اين حرکت مبارک مي تواند توسعه يابد.
فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با اشاره به اين که ايران مي تواند توانمندي خود را به نمايش بگذارد، تاکيد کرد: همين که پرچم جمهوري اسلامي ايران در آب هاي بين المللي در فاصله 7 – 8 هزار کيلومتري به اهتزاز در مي آيد، نشانه توانمندي جمهوري اسلامي ايران اما در سطوح مثبت است.
وي تصريح کرد: اين حضور براي منطقه نيز بسيار موثر بود، ايران يکي از کشورهاي مهم و اثرگذار در منطقه است و در 32 سال بعد از پيروزي انقلاب شکوهمند اسلامي حضوري بسيار مثبت و مهم داشته است.
به گفته سياري، نيروي دريايي هر سال از چند مسير موجود دريايي در آب هاي بين المللي يک مسير خوب و آسان را انتخاب مي کند که امسال اين مسير سوريه بود. از اينرو ارزيابي ما از اين سفر بسيار خوب است و ناوگروه تا زمان پايان برنامه هاي خود در لاذقيه باقي خواهد ماند.

وي گفت: ناوگروه جمهوري اسلامي ايران ابتدا از بندر عباس به سوي خليج عدن حرکت کرد که هدف آن تامين امنيت خطوط مواصلاتي دريايي بود. اين ناوگروه چند روز به مقابله با دزدان دريايي مشغول بود و پس از پايان اين ماموريت، منطقه را به ناوگروه ديگر تحويل داد و به سمت درياي سرخ حرکت کرد.
سياري افزود: هدف ديگر استفاده از محيط دريا براي آموزش دريانوردي به طور عملي به دانشجويان اين نيرو بود. اين ناوگروه هر سال يک بار به مدت دو ماه دانشجويان را در دريا آموزش مي دهد.
وي خاطر نشان کرد: آموزش دانشجويان دريايي در آب هاي بين المللي نظير خليج عدن، درياي سرخ و کانال سوئز براي اين نيرو بسيار حائز اهميت است و موجب ارتقاء سطح کارورزي دانشجويان مي شود.
به گفته سياري، چنين سفرهايي تجربه خوبي براي دانشجوياني است که در سال هاي آتي مي خواهند خود فرمانده شناور شوند، همچنين درگيري با دزدان دريايي باب المندب از نظر تجربه براي دانشجويان نيرو بسيار مفيد بود.
فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران افزود: پس از آن ناوگروه از کانال سوئز عبور کرد که بهره برداري آموزشي خوبي از آن انجام شد و در ادامه با طي دو روز مسير دريايي به سمت سوريه وارد بندر لاذقيه در غرب اين کشور شد.
وي تصريح کرد: در بعد خارجي هدف سفر ناوگروه ابلاغ پيام صلح و دوستي، تحکيم روابط با کشورها و همچنين انتقال پيام دانشجويان ايراني به کشورهاي منطقه بود و اين اولين سفر دانشجويان دريايي نيرو به درياي مديترانه است.
سياري يادآور شد: موضوع حرکت ناوگروه ربطي به مسائل منطقه نداشت و هدف مسايل پيش گفته بود. علاوه بر آن هدف ديگر نشان دادن توانمندي نيروي دريايي جمهوري اسلامي ايران در بحث تعمير، نگهداري، ساخت شناور مانند جماران است.

فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران تصريح کرد: با توجه به رهنمودهاي فرمانده کل قوا درباره اهميت دريا ، دريانوردي و نيروي دريايي بايد بدانيم چگونه به اين سه موضوع مهم بنگريم و اين که چگونه دريانوردي تجاري را انجام دهيم و در نهايت حضوري توانمند در عرصه اقتصاد از طريق دريا داشته باشيم.
وي درباره موضوع خودکفايي نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران گفت: بر اساس تدبير مقام معظم رهبري بايد در زمينه هاي نظامي و دفاعي خودکفا باشيم، ما اين درس را از ايشان گرفتيم که بايد روي پاي خود بايستيم، اين خط مشي در جمهوري اسلامي ايران انجام شد.

سياري افزود: نيروي دريايي جمهوري اسلامي ايران همچنين به قطعنامه سازمان ملل متحد درباره مبارزه با دزدان دريايي جواب مثبت داده و ما در دو سال گذشته در باب المندب و خليج عدن حضور داريم.
وي تاکيد کرد: تاکنون هيچ مشکلي در خطوطي که توسط نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران امنيت آن تامين شده ، اتفاق نيفتاده و اگر هم حادثه اي بوده خارج از حيطه خطوط مزبور اتفاق افتاده است.
به گفته سياري، نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران تاکنون 30 مورد درگيري شديد با دزدان دريايي داشته و در دو سال گذشته نيز در بندر عمان، جيبوتي، عربستان، لاذقيه و سريلانکا رفت و آمد داشته است.

وي درباره احتمال چنين سفرهايي از سوي نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران به کشورهاي آمريکاي لاتين و قاره افريقا نيز گفت: فعلا اين سفرها در اطراف منطقه است اما اگر جا داشته باشد، ممکن است به فراتر از منطقه نيز انجام شود.

وي درباره جنجال آفريني رژيم صهيونيستي در ارتباط با حضور ناوهاي الوند و خارک در سواحل سوريه نيز گفت: اين رژيم از هر حرکت مي ترسد چون جايگاهش در جهان متزلزل است و نمونه بارز آن اين که از 15 کشور عضو شوراي امنيت سازمان ملل متحد 14 کشور به ادامه شهرک سازي راي منفي دادند اما آمريکا آن را وتو کرد و اينها نشان دهنده آن است که رژيم صهيونيستي هيچ جايگاهي در منطقه ندارد و به همين خاطر جنجال آفريني مي کند.
فرمانده نيروي دريايي افزود: مهم ترين پيام ما به کشورهاي منطقه آن است که با آنان روابط حسنه داريم و مي خواهيم اين روابط را توسعه دهيم.

وي در ادامه تصريح کرد: در اين سفر، ملاقات هاي زيادي با فرماندهان نيروي دريايي سوريه، رييس ستاد مشترک ارتش و وزير دفاع سوريه انجام شد و آنان نيز بسيار خوب و با احترام پذيرايي و استقبال کردند و حتي جلساتي نيز با ناوگروه انجام دادند.
به گفته سياري، در اين جلسات، طرف سوري بر اجراي مفاد توافقنامه همکاري تاکيد کرد که درباره آموزش، تبادل تجربه، نگهداري، نوسازي تجهيزات دريايي، بازديد ناوگروه و سفر فرماندهان نيروي دريايي دو طرف امضا شده است و اين سفر نتايج بسيار ارزشمندي داشت و ما از طرف سوري براي سفر به ايران دعوت کنيم.
سياري درباره علت انتخاب سوريه در وضعيت حساس کنوني براي چنين سفري گفت: اين امري طبيعي است که ما مسير را تعيين مي کنيم اما انتخاب مسير سوريه به خاطر مسائل خاص نبود و بر اساس اصول فني انجام شد.
فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران و هيات همراه چهارشنبه شب به منظور شرکت در مراسم استقبال از دو ناو الوند و خارک وارد سوريه شدند و شب گذشته نيز در پايان سفر شش روزه دمشق را به مقصد تهران ترک کردند .
ناوهاي الوند و خارک روز پنجشنبه با حضور فرماندهان نيروي دريايي سوريه در بندر 'لاذقيه' پهلو گرفتند.
در جريان سفر ستاري به سوريه پروتکل همکاري نيروهاي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران ايران و سوريه روز جمعه گذشته در روي عرشه ناو خارک از سوي سرلشکر صالب البري فرمانده نيروي دريايي سوريه و ستاري امضا شد.
ناوگروه دوازدهم ارتش جمهوري اسلامي ايران شامل ناو يکهزار و 500 تني الوند مجهز به اژدرانداز و موشک هاي ضد کشتي و کشتي تدارکاتي پشتيباني و سوختگيري 33 هزار تني خارک با 250 خدمه و قابليت حمل سه بالگرد قرار است.
ناوهاي ايراني با هدف ديدار دوستانه و ماموريت آموزشي مانند ساير نيروهاي دريايي کشورهاي جهان در سواحل سوريه پهلو گرفتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس